https://www.facebook.com/Oyannewsfarsi/videos/1098295013556816/?pnref=story

 

بنا به اطلاع اویان نیوز، پنجشنبه ۲۱آبان۹۴ فعالان مدنی در شهر اهر «فراخوانی» را در فضای مجازی منتشر کرده و قصد برگزاری تجمعی اعتراضی داشتند.

به گفته شاهدان، به دلیل فضای امنیتی شهر تجمع اعتراضی شکل نگرفته با این همه تعدادی زیادی از فعالان هویت طلب از سوی ماموران امنیتی بازداشت شدند.

تاکنون هویت صالح ملا عباسی، اکبر ابولزاده، ابراهیم نوری، مجید نقی‌زاده، سلیمان کاظمی، آرش جعفری، مرتضی صفری، مهدی زنجیربولاغی، اکبر جهانگیرزاده و حامد اللهوردی مشخص شده است.

Untitled-1

به گفته نزدیکان این فعالان، ماموران امنیتی هنگام بازداشت این افراد، ایشان را مورد ضرب وشتم قرار داده اند.

در واکنش به این فراخوان، فرماندار اهر به خبرگزاری مهر گفت: «هرگونه تجمع در اعتراض به یکی از برنامه های صداوسیما با مجوز وزارت کشور و فرمانداری اهر صورت می‌گیرد و در صورت مشاهده تجمعات غیرقانونی با آنها برخورد خواهد شد.»

روز گذشته نیز ماموران امنیتی به منزل تعدادی از فعالان در این شهر مراجعه کرده و درصدد بازداشت ایشان بودند.

بنا به اطلاع اویان نیوز، روز ۲۰آبان۹۴ سیامک قارداشی در شهر مشکین‌شهر از سوی ماموران امنیتی بازداشت شد. حسن سیفی که به جای برادر خود سیامک سیفی از سوی ماموران بازداشت شده بود، پس از چند ساعت آزاد شد.

به گزارش هرانا، روز ۲۰آبان۹۴ سعید سلطانی و مقصود بصیرپور در شهرهای جلفا و ملکان از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

به گزارش «کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی»، پس از بازجویی چند ساعته به اتهام فراخوان به تجمعات اعتراضی آزاد شدند.

براساس برخی گزارشات، روز ۱۹ آبان۹۴ سجاد و فردین افروزیان دو نفر از فعالان شهر ملکان از سوی ماموران امنیتی بازداشت و به اداره اطلاعات تبریز انتقال داده شده اند.

روز۱۸آبان۹۴ در اعتراضات شهرهای مختلف آذربایجان ده ها نفر از معترضان بازداشت شده اند.

از میان بازداشت شدگان هویت آیدین ذاکری(مشکین‌شهر)، سعید سینه دار(مشکین‌شهر)، افشین سیفی(مشکین‌شهر)، شاهین نوبخت(مشکین‌شهر)، شاهین دولت آبادی(تبریز)، فرشاد صادقی(تبریز)، رحیم غلامی(اردبیل)، علی خیرجو(اردبیل)، میثم جولانی(اردبیل)، مرتضی پروین(اردبیل)، سعید صادقی فر(اردبیل)، امیر امینی(اردبیل)، علی واثقی(اردبیل)، ودود اسدی(اردبیل)، فرشید پیچگانلو(اردبیل)، نادر عزیزی(پارس‌آباد)، رامین عزیز پور(پارس‌آباد)، علی احمدی(پارس‌آباد)، اتابک سپهری(پارس‌آباد)، آرمان موسوی(پارس‌آباد)، ائلشن بؤیوکوند(پارس‌آباد)، وحید نریمان(پارس‌آباد)، شهرام روحی(پارس‌آباد)، میثم توفیق(اورمیه) و هادی حاجی زاده(اورمیه) امیررضا محمدی(اورمیه)، اولدوز قاسمی(اورمیه) حسن یکانی(اورمیه) و مهدی تهمزی(اورمیه) مشخص شده است.

براساس گزارش‌ها، پنجشنبه وحید نریمان که در پارس آباد بازداشت شده بود پس از ۳ روز بازداشت آزاد شد.

اتهام وی مشخص نشده است.

ابراهیم سیفی که در شهر مشکین‌شهر بازداشت شده بود پس از چند ساعت بازداشت آزاد شد.

سه شنبه ۱۹آبان۹۴ پیش از تجمع دانشجویان دانشگاه تبریز نیز، روزبه سعادتی دانشجوی رشته اقتصاد دانشگاه تبریز هنگام ورود به دانشگاه از سوی ماموران امنیتی بازداشت و پس از چند ساعت آزاد شد.

 

 

پنجشنبه, ۲۱ آبان ۱۳۹۴ -

اویان نیوز: نیروی های امنیتی با تماس تلفنی و مراجعه به منازل شماری از فعالان مدنی اهر ایشان را تهدید به بازداشت کرده اند.

به گزارش اویان نیوز، چهارشنبه ۲۰آبان۹۴ نیروهای امنیتی با تماس تلفنی و نیز مراجعه به منازل فعالان مدنی اهر با در دست داشتن حکم جلب شماری از فعالان مدنی تهدید کرده اند، اگر در هرگونه تجمع اعتراضی شرکت کنند بازداشت خواهند شد.

نیروی های امنیتی از این فعالان خواسته اند در روزهای آینده در هیچ تجمعی اعتراضی شرکت نکنند.

گفته می شود دست کم ۱۰ نفر از فعالان مدنی اهر با  تماس تلفنی از سوی نیروی های امنیتی تهدید به بازداشت شده اند.

بنا به گزارش ها تهدیدهای تلفنی و حضوری از سوی اطلاعات سپاه و نیروی انتظامی بصورت مجزا صورت گرفته است.

فضای شهر اهر امنیتی گزارش می شود.

در شهرهای اورمیه و مشکین‌شهر نیز ماموران امنیتی در صدد بازداشت چند فعال آذربایجانی بوده اند.

در همین حال سازمان اطلاعات سپاه گیلان از بازداشت چند تن از فعالان عرصه مجازی به اتهام «تحریک» تُرک های گیلان و فراخوان آنها به «آشوب و اغتشاش» خبر داد.

سابقه خبر در اویان نیوز:

 

پنجشنبه, ۲۱ آبان ۱۳۹۴ -

سازمان اطلاعات سپاه گیلان از بازداشت چند تن از فعالان عرصه مجازی به اتهام «تحریک» تُرک های گیلان و فراخوان آنها به «آشوب و اغتشاش» خبر داد.

به گزارش اویان نیوز به نقل از رادیوفردا، مسئول سایبری «سپاه قدس» استان گیلان که نامش اعلام نشده به خبرگزاری تسنیم گفته این افراد در یک «عملیات منظم، هماهنگ و مقتدرانه» بازداشت شده‌اند.

وی «شناسایی و برخورد سریع» با افراد مذکور را از جمله ویژگی‌های این عملیات برشمرده و اعلام کرده در آینده «اطلاعات دقیق و کاملی از اقدامات دشمنان نظام در فضای مجازی» منتشر خواهد شد.

سایت محلی «۸ دی نیوز» هم در این رابطه خبر داده سپاه استان گیلان «ضمن ناکام گذاشتن شبکه‌های قومیت‌گرای معاند که در تدارک آشوب و ناآرامی در شهرستان‌های ترک زبان استان بودند با عوامل این جریان برخورد کردند.»

از جزئیات این عملیات و تعداد کسانی که از سوی سازمان اطلاعات سپاه گیلان بازداشت شده‌اند تاکنون خبر یا گزارش بیشتری منتشر نشده است.

در روزهای اخیر در شهرهای تهران تبریز، ارومیه، اردبیل و زنجان، مراغه، خوی و مشکین‌شهر تجمعاتی در اعتراض به توهین‌های مطرح شده در یک برنامه تلویزیونی برگزار شده بود که براساس گزارش‌ها با دخالت پلیس و بازداشت ده ها نفر همراه بوده است.

 

چهارشنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۴ -

اویان نیوز: در سومین روز اعتراضات «ضد نژادپرستی» در ‫‏آذربایجان صدها نفر از شهروندان در شهر اورمیه پس از پایان دیدار والیبال شهرداری اورمیه و متین ورامین هنگام خروج از ورزشگاه غدیر با سر دادن شعارهایی اعتراض خود را نشان دادند.

به گزارش اویان نیوز، چهارشنبه ۲۰آبان۹۴ پس از پایان دیدار والیبال شهرداری اورمیه و متین ورامین ده ها نفر از شهروندان اورمیه هنگام خروج از ورزشگاه غدیر با سر دادن شعارهایی اعتراض خود را به توهین‌های مطرح شده در صدا و سیما ابراز داشتند.

در این تجمع معترضان شعارهایی همچون «صدا و سیمای ایران دشمن آذربایجان»، «هارای هارای من تورکم»، «آذربایجان میللتی چکنمز بو ذیللتی» سر دادند.

به گفته ی شاهدان عینی گارد ویژه در بسیاری از معابر شهر اورمیه مستقر شده است.

براساس گزارش‌ها، معترضان درحالی که قصد داشتند خود را به میدان ایالت این شهر برسانند با مداخله ماموران امنیتی و گارد ویژه روبه رو شدند.

در بعضی نقاط ماموران امنیتی با پرتاب گاز اشک آور به تجمع اعتراضی مداخله کرده و شماری از معترضین را مورد ضرب و شتم قرار دادند.

به گفته ی شاهدان عینی، در حد فاصل خیابان عمار تا چهارراه آپادانا تعداد زیادی از معترضان از سوی ماموران امنیتی بازداشت شدند.

تاکنون هویت هیچ یک از بازداشت شدگان مشخص نشده است.

در جریان بازی والیبال شهرداری اورمیه و متین ورامین در سالن غدیر اورمیه نیز تماشاگران با سردادن شعاری های مشابه اعتراض خود را به توهین‌های مطرح شده در ایران نشان دادند.

 

19 اردیبهشت  تجمع دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سومین روز اعتراضات «ضد نژادپرستی» آذربایجان

اویان نیوز: ظهر امروز جمعی از دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی با محکوم کردن «آیتم نژادپرستانه» برنامه فیتیله شبکه ۲ سیما تجمع اعتراضی برگزار کردند.

به گزارش اویان نیوز، چهارشنبه ۲۰آبان۹۴ جمعی از دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی با تجمع در محوطه سلف و روبه روی ساختمان اداری این دانشگاه اقدامات «نژادپرستانه» در صدا و سیما را محکوم کردند.

 در این تجمع شعارها و پلاکاردهایی همچون «آذربایجان میللتی چکنمز بو ذیللتی»، «آذربایجان وار اولسون ایستمه‌ین کور اولسون»، «اولوم اولسون فاشیسمه»، «آذربایجان اویاقدی اؤز دیلینه دایاقدی»، «توهین‌له قارداشلیق اولماز»، «اؤز دیلینده مدرسه اولمالی‌دیر هرکسه» و «اصل ۱۵» از سوی معترضان مطرح شد.

با حضور رئیس نهاد نمایندگی رهبری و معاون دانشجویی و معاون فرهنگی دانشگاه این تجمع پس از یک ساعت و با صدور بیانیه‌ای از سوی دانشجویان مبنی بر محکومیت افکار «نژادپرستانه» در رسانه‌های جمعی و برخورد قاطعانه با عاملان برنامه پایان یافت.

http://oyannews.com/wp-content/uploads/2015/11/%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A8%DB%8C%D9%845.jpg http://oyannews.com/wp-content/uploads/2015/11/%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A8%DB%8C%D9%8411-1024x456.jpg

 

تلاش ماموران امنیتی برای بازداشت فعالان آذربایجانی/تداوم بازداشت معترضان به «نژادپرستی»

تصاصی اویان نیوز: عصر دیروز ماموران امنیتی به منزل شماری از فعالان آذربایجانی در شهر مشکین‌شهر و اورمیه مراجعه کرده و درصدد بازداشت این افراد برآمده اند. 

بنا به اطلاع اویان نیوز، عصر سه شنبه ۱۹آبان۹۴ ماموران امنیتی در مشکین‌شهر به منزل ابراهیم رشیدی، منصور و سیامک سیفی مراجعه کرده و در صدد بازداشت این فعالان برآمده اند، گزارش ها حاکی است به دلیل عدم حضور ایشان در منزل موفق به بازداشت شان نشده اند.

در مراجعه دیروز ماموران امنیتی به منزل پدری سیامک سیفی، حسن سیفی بجای برادر خود سیامک سیفی از سوی ماموران بازداشت شده است.

در شهر اورمیه نیز تلاش ماموران امنیتی  برای بازداشت میثم آزادی و عطا کریمی بی نتیجه مانده است. ماموران امنیتی به منزل این فعالان مراجعه کرده اند.

روز۱۸آبان۹۴ در اعتراضات شهرهای مختلف آذربایجان ده ها نفر از معترضان بازداشت شده اند.

از میان بازداشت شدگان هویت آیدین ذاکری(مشکین‌شهر)، سعید سینه دار(مشکین‌شهر)، افشین سیفی(مشکین‌شهر)، شاهین نوبخت(مشکین‌شهر)، شاهین دولت آبادی(تبریز)، فرشاد صادقی(تبریز)، رحیم غلامی(اردبیل)، علی خیرجو(اردبیل)، میثم جولانی(اردبیل)، مرتضی پروین(اردبیل)، سعید صادقی فر(اردبیل)، امیر امینی(اردبیل)، علی واثقی(اردبیل)، ودود اسدی(اردبیل)، فرشید پیچگانلو(اردبیل)، نادر عزیزی(پارس‌آباد)، رامین عزیز پور(پارس‌آباد)، علی احمدی(پارس‌آباد)، اتابک سپهری(پارس‌آباد)، آرمان موسوی(پارس‌آباد)، ائلشن بؤیوکوند(پارس‌آباد)، وحید نریمان(پارس‌آباد)، شهرام روحی(پارس‌آباد)، میثم توفیق(اورمیه) و هادی حاجی زاده(اورمیه) امیررضا محمدی(اورمیه)، اولدوز قاسمی(اورمیه) و مهدی تهمزی(اورمیه) مشخص شده است.

Untitled-1

ابراهیم سیفی در شهر مشکین‌شهر بازداشت شده بود که  پس از چند ساعت بازداشت آزاد شده است.

برادر ائلشن بؤیوکوند در گفتگو با بخش آذربایجان رادیو اروپای آزاد می گوید: به ما می گویند برای حفظ امنیت شان بازداشت کرده ایم و پس از آرام شدن شرایط آزاد خواهیم کرد.

سه شنبه ۱۹آبان۹۴ پیش از تجمع دانشجویان دانشگاه تبریز نیز، روزبه سعادتی دانشجوی رشته اقتصاد دانشگاه تبریز هنگام ورود به دانشگاه از سوی ماموران امنیتی بازداشت و پس از چند ساعت آزاد شد.

با گذشت دو روز از بازداشت معترضان در شهرهای مختلف مقامات قضایی و امنیتی مانع از آزادی ایشان شده اند.

 

اویان نیوز: دوشنبه ده‌ها نفر از معترضان در شهر‌های مخنلف آذربایجان در جریان اعتراضات «ضد نژادپرستی» بازداشت شدند.

به گزارش اویان نیوز، دوشنبه ۱۸آبان۹۴ در اعتراضات «ضد نژادپرستی» در شهرهای مختلف آذربایجان چندین نفر از شهروندان و فعالان مدنی از سوی ماموران امنیتی بازداشت شدند.

به گفته شاهدان عینی در شهر تبریز ماموران امنیتی تعدادی از شرکت کنندگان تجمع را بازداشت کردند.

شاهین دولت آبادی و فرشاد صادقی دو نفر از فعالان هویت طلب اهل مشکین‌شهر در شهر تبریز از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده اند.

دوشنبه آیدین ذاکری، سعید سیناداری، افشین سیفی، شاهین نوبخت و ابراهیم سیفی در شهر مشکین‌شهر بازداشت شدند که ابراهیم سیفی پس از چند ساعت بازداشت آزاد شد.

در شهر اردبیل بیش از ۱۰ نفر از شرکت کنندگان در تجمع روز دوشنبه از سوی ماموران امنیتی بازداشت شدند.

رحیم غلامی، علی خیرجو، میثم جولانی، مرتضی پروین، سعید صادقی فر، امیر امینی، علی واثقی، ودود اسدی و فرشید پیچگانلو از جمله بازداشت شدگان این تجمع هستند.

در شهر پارس‌آباد مغان نزدیک ۲۰ نفر از شهروندان و فعالان مدنی از سوی ماموران امنیتی بازداشت شدند.

 نادر عزیزی، رامین عزیز پور، علی احمدی، اتابک سپهری، آرمان موسوی، ائلشن بؤیوکوند، وحید نریمان و شهرام روحی جز بازداشت شدگان این شهر هستند.

به گفته خانواده بازداشت شدگان اکثر این افراد شبانه به زندان مشکین‌شهر منتقل شده و قاضی کشیک ۷ تا ۳۰ میلیون قرار وثیقه برای ایشان تعیین کرده اند.

در شهر اورمیه نیز شاهدان از بازداشت دستکم ۱۴ نفر از معترضان در چهار راه عطایی خبر می دهند.

 میثم توفیق دانشجوی رشته صنایع و هادی حاجی زاده دانشجوی رشته معماری دانشکده فنی حرفه ای شهید طباطبایی اورمیه در تماس با خانواده‌شان از بازداشت در جریان اعتراضات شهر اورمیه خبر داده اند.

براساس گزارشات تایید نشده، امیررضا محمدی دانشجوی رشته کامپیوتر دانشگاه اورمیه، اولدوز قاسمی و مهدی تهمزی در جریان تجمعات اورمیه بازداشت شده اند.

به گفته  شاهدان عینی در تجمع دوشنبه شهر خوی ۳ نفر از معترضان بازداشت شده اند.

تاکنون هویت هیچ یک از بازداشت شدگان شهرهای اورمیه، تبریز و خوی مشخص نشده است.

سابقه خبر در اویان نیوز:

فرماندار تبریز: در تجمع تبریز دو رهگذر زخمی شده است

طرح شکایت علیه برخی از مدیران سازمان صدا و سیما

 

روز دوشنبه شکایت‌نامه‌ای علیه برخی از مدیران سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، درباره برنامه طنز فیتیله، در دادسرای فرهنگ و رسانه ثبت شد.

به گزارش اویان نیوز به نقل از رادیوفردا، جعفر افشارنیا، وکیل پایه یک دادگستری که وکالت پرونده برخی از فعالان آذربایجانی را بر عهده داشته، در صفحه فیس‌بوک خود تصویری از این شکایت‌نامه و همچنین برگه اعلام وصول آن را در دادسرای فرهنگ و رسانه منتشر کرده است.

این شکایت‌نامه، علیه مسئولان و بازیگران و کارگردانان این برنامه تنظیم شده و خواستار رسیدگی به دو اتهام «توهین به تُرک‌ها» و «تشویش اذهان عمومی» است.

افشارنیا گفته با دستور سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه، این موضوع برای رسیدگی به شعبه ۴ بازپرسی ارجاع شده و «اقدامات قانونی جهت تعقیب کیفری نامبردگان» آغاز شده است.

پخش برنامه طنزآمیز «فتیله» از تلویزیون دولتی که اخیرا با انتقاد و اعتراض‌های گسترده‌ای ‌روبه‌رو بوده، خشم و اعتراض شهروندان تُرک را در پی‌ داشته است.

1 2 3

 

 

اویان نیوز: صدها نفر از دانشجویان دانشگاه سراسری اورمیه در اعتراض به توهین های مطرح شده در شبکه دو صدا و سیما دست به اعتراض زدند.

به گزارش اویان نیوز، دوشنبه ۱۸آبان۹۴ قریب به هزار نفر از دانشجویان دانشگاه سراسری اورمیه در اعتراض به توهین های مطرح شده در شبکه دو سیما دست به اعتراض زدند.

دانشجویان دانشگاه اورمیه با در دست داشتن پلاکاردهایی مانند «we are turks»، « türk dilində mədrəsə »، «اصل ۱۵؟؟..» «تبعیض مساوی نیست با برادری» تجمع اعتراضی خود را شروع کردند.

دانشجویان در این تجمع شعارهای همچون «آذربایجان میللتی چکنمز بو ذیللتی»، «تورک دیلینده مدرسه» و «هارای هارای من تورکم» را سر دادند.

در این تجمع یکی از دانشجویان با اشاره به سابقه این توهین‌ها با محکوم کردن «رفتارهای نژادپرستانه شبکه ۲ خواهان رسیدگی و برخورد با عاملین این رفتار ناشایست» شد.

جواد جهانگیر زاده نماینده مردم اورمیه در مجلس با حضور در بین دانشجویان، پس از محکوم کردن توهین‌های مطرح شده در این برنامه، این توهین‌ها را «سهوی» عنوان کرد که پس از اعتراض دانشجویان گفت: درست می گویید عمدی بوده است.

رحیم حب نقی رئیس دانشگاه سراسری اورمیه که در آغاز سخنان خود از کلمه «آذری» استفاده کرده بود با اعتراض دانشجویان مواجه شد و در بقیه سخنان خود از کلمه «تُرک» استفاده کرد.

وی به دانشجویان «صدور مجوز کانون آذربایجان شناسی و واحدهایی در خصوص تدریس ترکی آذربایجانی و ترکی استانبولی» را وعده داد.

این تجمع پس از قرائت بیانیه از سوی دانشجویان به پایان رسید.

در بخشی از این بیانیه آمده: «ملت تُرک همواره راه‌هایی را برای پایان دادن پدیده شوم نژادپرستی در ایران ارائه کرده ولی هیچ‌گاه پاسخ مناسبی از مرکز دریافت نکرده است. ما دانشجویان دانشگاه اورمیه تنها راه پایان دادن به نژادپرستی علیه ملت تُرک را احقاق تمامی حقوق آنها می دانیم که متاسفانه حتی اندک وعده های داده شده در دولت روحانی نیز هیچ‌گاه عملی نگردیده است.»

در همین حال دانشجویان دانشگاه آزاد اورمیه با نصب بنری  با عنوان «به نام حقوق بشر ، برای همه ی نوع بشر» در سطح این دانشگاه اعتراض خود را به توهین‌های مطرح شده در صدا و سیما ابراز داشتند.

به گفته دانشجویان دانشگاه آزاد اورمیه، مسئولان دانشگاه مجوز تجمعی در همین رابطه را برای شنبه هفته ی آینده صادر کرده اند.

urmu (3)

 

گزارش تکمیلی از تجمع «ضد نژادپرستی» شهر زنجان/تصاویر

به گزارش اویان نیوز، دوشنبه ۱۸آبان۹۴ صدها نفر از شهروندان زنجانی با حرکت از سبزه میدان این شهر با سر دادن شعارهایی «توهین های مطرح شده در صدا و سیما»، «تبعیض» و «نژاد پرستی» در ایران را محکوم کردند.

هوشنگ جعفری شاعر زنجانی در چهار راه انقلاب در سخنانی توهین برنامه فیتیله را شرح داده همچنین یاد آور توهین روزنامه ایران در سال ۸۵ شد.

او احقاق حق تحصیل به زبان مادری را از مسئولان و دولت خواستار شد.

تئلناز نعمتی سخنران دیگر این تجمع اقدام شبکه دو را «عامدانه» دانسته و با مثال آوردن از ممیزی کتاب گفت: در ممیزی از کتاب‌های تُرکی حتی به یک کلمه مانند قره باغ یا بابک حساسیت نشان می دهند. چطور ممکن است در سازمانی به بزرگی صدا و سیما این توهین و اهانت سهو یا اشتباهی باشد.

در این تجمع مسالمت آمیز شعارهایی همچون «آذربایجان وار اولسون، ایسته مه ین کور اولسون»، «تورک دیلی رسمی اولسون»، «تورک دیلینده مدرسه، اولمالی دیر هر کسه» و «هارای هارای من تورکم» سر داده شد.

تجمعی که از سبزه میدان زنجان آغاز شده بود تا چهار راه سعدی ادامه پیدا کرد.

در چهارراه سعدی نیروهای نظامی با تهدید به برخورد در صورت ادامه اعتراضات معترضان را متفرق کرد.

زنجان http://oyannews.com/wp-content/uploads/2015/11/%D8%B2%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%864-1024x576.jpg

 

 چندین نفر از شهروندان و فعالان مدنی آذربایجانی امروز در شهرهای مختلف آذربایجان بازداشت شدند.

بنا به اطلاع اویان نیوز، دوشنبه ۱۸ آبان۹۴ آیدین ذاکری، شاهین نوبخت و ابراهیم سیفی در شهر مشکین‌شهر در جریان اعتراضات ضد «نژادپرستی» بازداشت شده اند.

در شهر اردبیل بیش از ۱۰ نفر از شرکت کنندگان در تجمع روز دوشنبه از سوی ماموران امنیتی بازداشت شدند.

رحیم غلامی، علی خیرجو، میثم جولانی، مرتضی پروین، سعید صادقی فر، امیر امینی، علی واثقی، ودود اسدی و فرشید پیچگانلو از جمله بازداشت شدگان این تجمع هستند.

در شهر پارس‌آباد مغان نزدیک ۲۰ نفر از شهروندان و فعالان مدنی از سوی ماموران امنیتی بازداشت شدند.

 نادر عزیزی، رامین عزیز پور، علی احمدی، اتابک سپهری، آرمان موسوی، ائلشن بؤیوکوند، وحید نریمان و شهرام روحی جز بازداشت شدگان این شهر هستند.

به گفته خانواده بازداشت شدگان اکثر این افراد شبانه به زندان مشکین‌شهر منتقل شده و قاضی کشیک ۷ تا ۳۰ میلیون قرار وثیقه برای ایشان تعیین کرده اند.

به گفته شاهدان عینی در شهر تبریز ماموران امنیتی تعدادی از حاضران را بازداشت کرده اند.

در شهر اورمیه نیز شاهدان از بازداشت دستکم ۱۴ نفر از معترضان در چهار راه عطایی خبر می دهند.

به گفته  شاهدان عینی در تجمع دوشنبه شهر خوی ۳ نفر از معترضان بازداشت شده اند.

تاکنون هویت هیچ یک از بازداشت شدگان شهرهای اورمیه، تبریز و خوی مشخص نشده است.

دوشنبه ۱۸آبان۹۴ در شهرهای تهران، تبریز، اردبیل، زنجان، اورمیه و مشکین شهر در اعتراض به صدا و سیما اعتراض کردند.

 

 

http://www.bbc.com/persian/iran/2015/11/151110_an_iran_tv_programm_fitileh

http://www.bbc.com/persian/iran/2015/11/151109_nm_turk_demonstration_fitileh

شورای امنیت کشور در باره برنامه فیتیله به تلویزیون ایران 'تذکر داده است'

یک مقام وزارت کشور ایران گفته است که شورای امنیت کشور به سازمان صدا و سیما در باره پخش یک برنامه تلویزیونی که موجب اعتراض‌هایی در چند استان کشور شده، تذکر داده است.

نماینده استان اردبیل در مجلس ایران هم علیه سازمان صدا و سیما و مدیر شبکه دوم تلویزیون ایران به دادستانی شکایت کرده است.

منصور حقیقت‌پور، نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی گفته است پس از ارائه شکایت خود، دادستانی تهران دستور ویژه‌ای برای رسیدگی به این پرونده صادر کرده است.

همزمان گزارش می رسد که اعتراض به برنامه تلویزیونی "فیتیله" در دانشگاه تبریز ادامه یافته و امروز هم گروهی از معترضان در این دانشگاه تجمع کرده اند.

مقام وزارت کشور ایران که نامش فاش نشده به خبرگزاری ایرنا گفته است که این شورا در باره "توهین" برنامه فیتیله از شبکه دوم صدا و سیما به مردم ترک زبان، تذکر لازم را به سازمان صدا و سیما داده است.

این مقام گفته است که شورای امنیت کشور از همان روز اول به سازمان صدا و سیما گفت که از مردم عذرخواهی کند که این سازمان چنین کاری را انجام داد.

در پی نمایش برنامه تلویزیونی "فیتیله" که برای کودکان است، تجمع‌های اعتراضی در شهرهای مختلف از جمله تبریز، ارومیه، زنجان و اردبیل برگزار شد.

دانشگاه تبریز

پخش این برنامه هم‌اکنون متوقف شده، رئیس سازمان رادیو تلویزیون ایرانعذرخواهی کرده و اعلام شده که عوامل پخش این برنامه توبیخ و یکی از آنها احتمالا برکنار می شود.

وزارت کشور ایران از مردم خواسته تا مراقب باشند و به حرف "تحریک‌کنندگان" گوش نکنند.

حسین اشتری، رئیس پلیس ایران هم گفته است که این نیرو با "تعداد معدودی سوء استفاده کننده" در تجمعات روز گذشته با "سعه صدر و آرامش" برخورد کرده است.

آقای اشتری وضعیت فعلی شهرهای "آذری نشین" را آرام توصیف کرده است.

 

http://www.bbc.com/persian/arts/2015/11/151109_l51_fitileh_sarafraz_irib

رئیس صدا و سیما بابت برنامه 'فیتیله' عذرخواهی کرد

محمد سرافراز، رئیس سازمان رادیو و تلویزیون ایران بابت پخش یکی از قسمت‌های برنامه تلویزیونی "فیتیله" عذرخواهی کرده است.

او گفت: "رسانه از خطای به وجود آمده پوزش می‌طلبد و در ایفای وظایف خود در تحکیم وحدت اقوام و انسجام ملی با همتی مضاعف تلاش خواهد کرد."

در بخشی از برنامه "فیتیله" که برای کودکان تهیه و پخش می شد، در آیتمی نمایشی درباره مسواک زدن، شخصیت‌های نمایش ترکی حرف می‌زنند که با واکنش منفی آذری‌‌های ایران روبه‌رو شد.

آقای سرافراز همچنین گفت که با مدیران و عناصر دخیل در ساخت و پخش این قسمت، "برخورد جدی و رسیدگی کامل" می‌شود.

روز گذشته سازمان صدا و سیما هم در بیانیه‌ای رسما عذرخواهی و اعلام کرد که پخش این برنامه فعلا متوقف شده است.

در بیانیه صدا و سیما آمده که در برنامه جمعه ۱۵ آبان ماه، "به سبب اشتباه، بی‌دقتی و عدم نظارت درست عوامل برنامه ساز و ناظر مربوطه، دیالوگ‌هایی به زبان آذری بیان می‌شود که باعث تمسخر و در نتیجه رنجش خاطر و ناراحتی هموطنان غیور و عزیز آذری زبان شده و شکایاتی را موجب می‌گردد."

در این بیانیه آمده بود که مدیر پخش و مدیر گروه کودک شبکه دو "به دلیل سهل انگاری توبیخ کتبی خواهند شد" و جانشین مدیر پخش که مسئول نهایی نظارت برنامه هاست نیز "توبیخ و از مسئولیت برکنار می‌شود".

تجمع اعتراضی

در واکنش به پخش این برنامه ده‌ها نفر از مردم ارومیه روز دوشنبه در دانشگاه این شهر دست به تجمع زدند.

http://ichef.bbci.co.uk/news/ws/624/amz/worldservice/live/assets/images/2014/11/08/141108093823_sarafraz_640x360_tasnim_nocredit.jpghttp://ichef-1.bbci.co.uk/news/ws/624/amz/worldservice/live/assets/images/2015/11/09/151109121447_1_640x360_bbc_nocredit.jpg

شرکت کنندگان در این تجمع پلاکاردهایی در اعتراض به "نژادپرستی" و تبعیض علیه ترک ها در دست داشتند.

فیتیله از برنامه‌های ویژه کودکان و نوجوانان در شبکه دوم تلویزیون ایران است و در بیانیه صدا و سیما از آن به عنوان برنامه‌ای "باسابقه و پربیننده" یاد شده است.

برنامه "فیتیله جمعه تعطیله" از سال ها پیش در تلویزیون ایران پخش شده و هسته اصلی برنامه‌سازان آن را اعضای گروه تئاتر چهره‌نما، محمد مسلمی، حمید گلی و علی فروتن تشکیل می‌دهند.

عمده کارهای این گروه که در سال ۱۳۶۴ شکل گرفت برای کودک و نوجوانان ساخته و اجرا شده است.

موضوع بی‌احترامی به اقوام، فرهنگ‌ها، زبان‌ها و مذاهب متنوع مردم ایران و یا توهین‌های نژادپرستانه در برنامه‌های مختلف رادیو و تلویزیون دولتی در سال‌های اخیر بارها حساسیت برانگیز و سبب اعتراض گسترده به خصوص در شبکه‌های اجتماعی شده است.