گزارش ماهانه انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران (آداپ) - ژانویه ۲۰۱۰

دو شنبه 1 مارس 2010

نقض سیستماتیک حقوق انسانی آذربایجانیها در ایران در ماه ژانویه سال ۲۰۱۰ همچون ماههای گذشته ادامه داشت. هواداران تیم تراکتورسازی تبریز در ماه ژانویه تحت فشار قرار گرفته و فعالین آذربایجانی در رابطه با چاپ و پخش پوسترهای تبلیغاتی ترکی برای تیم تراکتورسازی بازداشت شدند. صدور احکام زندان، بازداشتهای خودسرانه و بازداشت موقت طولانی مدت بدون ملاقات با وکیل و محدودیت های فرهنگی در این ماه همچون ماه گذشته ادامه یافت.

بازداشت هواداران تیم فوتبال تراکتورسازی و فشار بر طرفداران این تیم آذربایجانی

در ماههای گذشته مسابقات تیم فوتبال تراکتورسازی به محل طرح مطالبات زبانی و ملی آذربایجانیها تبدیل شده است و دهها هزار آذربایجانی با حضور در استادیومهای فوتبال با در دست داشتن پارچه نوشته هایی به زبان ترکی آذربایجانی در حمایت از این تیم آذربایجانی شعارهایی نظیر «یاشاسین آذربایجان»، «تورک دیلینده مدرسه» سر می دهند. مامورین امنیتی ایران با تفتیش بدنی تماشاگران این تیم آذربایجانی سعی در ممانعت از ورود پارچه نوشته ها با مضامین حقوق ملی و زبانی آذربایجانیها به استادیومها را دارند و طرفداران این تیم آذربایجانی صرف تشویق این تیم آذربایجانی با شعارهای ترکی آذربایجانی بازداشت می شوند.

ماموران امنیتی ایران در دو ماه گذشته عده ای از هواداران تیم فوتبال تراکتورسازی را که با مجوز این باشگاه و با موافقت اصولی اداره ارشاد تبریز اقدام به چاپ پوستر تبلیغاتی به زبان ترکی برای این تیم آذربایجانی نموده بودند دستگیر و چندین چاپخانه و محل فروش این پوسترها را پلمپ کرده اند.

عبدالله صدوقی روزنامه نگار آذربایجانی و عضو هیات تحریه نشریات ورزشی گل، کرنر و خوش خبر روز دوشنبه ۲۸ دی ۸۸(۱۸ ژانویه ۲۰۱۰)توسط مامورین اداره اطلاعات تبریز بازداشت شده است.

ماموران اداره اطلاعات پس از متوقف کردن اتومبیل برادر این روزنامه نگار آذربایجانی، او و برادرش حسین صدوقی را بازداشت کرده بودند. حسین صدوقی پس از چند ساعت بازجویی به قید آزاد شده است اما عبدالله صدوقی همچنان در بازداشت به سر می برد.

عبدالله صدوقی پس از کسب مجوز از مراجع قانونی اقدام به چاپ و توزیع پوسترتبلیغاتی به زبان ترکی آذربایجانی برای تیم تراکتورسازی نموده بود.

محمد علیمرادی دیگر فعال آذربایجانی نیز ۲۳ دی ۸۸(۱۳ ژانویه ۲۰۱۰) در رابطه با چاپ پوستر تبلیغاتی تیم تراکتورسازی تبریز توسط ماموران امنیتی بازداشت شده بود که پس از تحمل یک روز بازداشت توام با شکنجه به قید ضمانت آزاد شده است.

ماموران امنیتی ۲۷ دی ٨٨(۱۷ ژانویه ۲۰۱۰)طی تماسی تلفنی با ضامن محمد علیمرادی از او خواسته بودند این فعال مدنی آذربایجانی را به حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی در خیابان صائب تبریز تحویل دهد. علیمرادی ضمن غیرقانونی خواندن احضار تلفنی خواهان ازسال احضاریه کتبی شده است.

در همین رابطه مامورین امنیتی با مراجعه به مغازه کامپیوتری علیرضا حسین زاده از فعالین فرهنگی آذربایجان در تبریز او را بازداشت و مغازه وی را تفتیش کرده اند.مامورین چندین کیس کامپیوتر را با خود برده اند.حسین زاده پس از یک روز بازداشت موقت به قید وثیقه از زندان آزاد شده است.

قاضی هاشم زاده رئیس شعبه چهارم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب تبریز اتهام این فعالین را تبلیغ علیه نظام از طریق چاپ و پخش پوستر تبلیغاتی تیم تراکتورسازی عنوان نموده است.

ماموران اداره اماکن نیروی انتطامی تبریز ۲۱ دی ۸۸(۱۱ ژانویه ۲۰۱۰) با مراجعه به لیتوگرافی و چاپخانه های عافیت و نگار که یکی از بزرگترین موسسات انتشاراتی در شمال غرب کشور می باشد این اماکن را پلمپ نموده و علی عافیت مدیر چاپ عافیت و تنی چند از مسئولین این چاپخانه ها را بازداشت کرده بودند. علی عافیت ۲۱ بهمن ۸۸(۱۰ فوریه ۲۰۱۰) پس از تحمل ۱۰ روز بازداشت موقت به قید وثیقه از زندان تبریز آزاد شده است و چاپخانه ها با وساطت روسای اتحادیه ناشران تبریز فک پلمپ شده و فعالیت خود را از سر گرفته اند.

ماموران همچنین ۱۹ دی ۸۸ (۹ ژانویه ۲۰۱۰)با مراجعه به مغازه صوتی تصویری آذربایجان، داود شیری صاحب مغازه را بازداشت و پس از تفتیش مغازه کیس کامپیوتر و پوسترهای تیم تراکتورسازی تبریز را ضبط نموده بودند.شیری پس از یک روز بازداشت به قید ضمانت از بازداشت آزاد شده است اما مامورین اداره اماکن دستور تخلیه مغازه را صادر و پروانه کسب وی را لغو کرده اند.

صدور احکام زندان

علی بیکس فعال سیاسی آذربایجانی و عضو مجمع آذریهای ایران اسلامی که ۲۵ خرداد ۸۸(۱۵ ژوئن ۲۰۰۹) بازداست شده بود و تا کنون در زندان به سر می برد به هفت سال زندان و هفتاد و چهار ضربه شلاق محکوم شده است. اتهام بیکس اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و تشویش اذهان عمومی عنوان شده است.

استنادات قاضی برای طرح این اتهامات مصاحبه بیکس با رسانه های خارجی و حضور وی در ساعات اولیه بامداد روز ۲۵ خرداد(۱۵ ژوئن) در خیابان بوده است.

نیروهای امنیتی زمانی که وی به منظور ملاقات با یکی از دوستانش در بامداد روز دوشنبه ۲۵ خرداد ۸۸(۱۵ ژوئن ۲۰۰۹)از خانه خود در خیابان تخت طاووس تهران خارج شد وی را بازداشت کرده بودند و بر همین اساس وی به اتهاماتی نظیر اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر علیه امنیت ملی متهم گردیده است.طرح این اتهام سنگین به بیکس در حالی صورت می پذیرد که در آن ساعات هیچگونه تجمع اعتراضی و تظاهراتی به وقوع نپیوسته بود.

وکیل این فعال مدنی به حکم صادره برای او اعتراض کرده و پرونده به دادگاه تجدید نظر استان تهران ارسال گردیده است.وکالت علی بیکس برعهده بیات وکیل دادگستری در تهران می باشد.

بیکس دانشجوی دکتری تاریخ و مسئول روابط عمومی مجمع آذریهای ایران اسلامی و یکی از فعالین ستاد تهران میرحسین موسوی کاندیدای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران بود. وی پس از انتشار فیلمی در اینترنت که خاتمی رئیس جمهور پیشین ایران را در حال بازگویی جوکی نژادپرستانه در مورد آذربایجانیها نشان می داد از عضویت در ستاد موسوی و مجمع آذریهای ایران اسلامی استعفا داده و با نوشتن مقالاتی اعتراض خود را به این اظهارات ابراز داشت.

یاشار حکاک پور فعال حقوق بشر آذربایجانی از سوی شعبه ۱۰۶ دادگاه جزائی زنجان به شش ماه حبس تعزیری و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شده است.

اتهام این فعال حقوق بشر نشر و اشاعه اکاذیب و افترا و اهانت به نهادهای رسمی حکومت ایران از طریق ارسال اخبار به خارج از کشور و تشکیل شب شعر به مناسبت ۲۱ آذر(۱۲ دسامبر) در دانشگاه زنجان عنوان شده است. این فعال سابق دانشجویی ۱ بهمن ۸۴(۲۱ ژانویه ۲۰۰۶) توسط ماموران اداره اطلاعات مراغه بازداشت و پس از یک ماه بازداشت موقت به قید وثیقه و ضمانت ۳۰ و۵۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شده بود.

پیش از این نیز شعبه یک دادگاه انقلاب زنجان این فعال حقوق بشر آذربایجانی را به اتهام تبلیغ علیه نظام محاکمه و وی را به شش ماه حبس تعزیری محکوم نموده بود.

حکاک پور معتقد است که فعالیتهای مدنی وی در راستای دفاع از حقوق انسانی آذربایجانیها در ایران و فعالیتهای دانشجویی او از جمله برگزاری مراسم شب شعر با مجوز هیات نظارت دانشگاه زنجان و انتشار نشریات قیزیل اوزن و زنگان سوزلری باعث صدور چنین احکامی برای وی شده است.

یاشار حکاک پور عضو شورای مرکزی جمعیت اسلامی دانشجویان دانشگاه زنجان، مدیر مسئول نشریه دانشجویی هیمه و سردبیر نشریات دانشجویی قیزیل اوزن و زنگان سوزلری در دانشگاه زنجان و مسئول شعبه سازمان غیردولتی(NGO)خانه فرزندان آذربایجان در مراغه بوده است. وی اکنون در خارج از کشور به سر می برد و مسئولیت روابط عمومی انجمن دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران(آداپ)را برعهده دارد.

برگزاری دادگاه فعالین آذربایجانی

بدنبال انتشار فیلمی در اینترنت که محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین ایران (که از موسوی حمایت کرده است) را در حال بازگویی جوکی در مورد آذربایجانی‌ها نشان می‌داد شهرها و دانشگاههای آذربایجان اردیبهشت و خرداد ۸۸(می ۲۰۰۹) به صحنه اعتراضات آذربایجانیها تبدیل شد.

همزمان با سخنرانی میرحسین موسوی در تبریز در ۴ خرداد ۸۸(۲۵ می ۲۰۰۹) ماموران امنیتی با حمله به عده ای از حاضرین که شعارهایی در محکومیت عمل نژادپرستانه خاتمی و با محتوای خواستهای ملی و زبانی آذربایجانیها سر می دادند، آنها را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده و عده زیادی را بازداشت کرده بودند.

جلسه رسیدگی به اتهامات علی ایمانی فعال دانشجویی آذربایجان در دانشگاه تبریز و جهانبخش و نادر بخت آور از فعالین مدنی آذربایجانی در تبریز ۲۹و ۳۰ دی ۸۸(۱۹ و ۲۰ ژانویه ۲۰۱۰) در شعبه ۱۱ جزائی تبریز به ریاست قاضی محمدی برگزار شده است.

این فعالین ۴ خرداد ۸۸(۲۵ می ۲۰۰۹) پس از پایان مراسم سخنرانی میرحسین موسوی در ورزشگاه باغشمال تبریز توسط نیروهای امنیتی دستگیر و پس از ۹ روز بازداشت موقت به قید وثیقه از زندان آزاد شده بودند.

اتهام این افراد اخلال در نظم عمومی از طریق سردادن شعارهایی با محوریت تحصیل به زبان مادری و خواستهای ملی و زبانی آذربایجانیها و اعتراض به جوک گویی نژادپرستانه محمد خاتمی عنوان شده است.

دادگاه این افراد به صورت غیر علنی برگزار شده و نقی محمودی وکیل دادگستری در تبریز وکالت نادر و جهانبخش بخت آور را بر عهده داشته است.این فعالین در دوران بازداشت مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته و از حق ملاقات با وکیل و خانواده محروم بوده اند.

جلسه رسیدگی به اتهامات جمشید زارعی، وحید شیخ بگلو و نیما پوریعقوب از فعالین مدنی آذربایجانی در تبریز ۱۴ دی ٨٨(۴ ژانویه ۲۰۱۰) در شعبه ۱۰۴ جزائی برگزار شده است.

دادگاه این افراد به صورت غیر علنی برگزار شده و اتهام این فعالین آذربایجانی اخلال در نظم عمومی عنوان شده است. نقی محمودی وکیل دادگستری در تبریز وکالت این افراد را برعهده داشته است.

این فعالین ۷ آبان ۸۷(۲۸ اکتبر ۲۰۰۸) و در جریان برگزاری مراسم استقبال از دانشجویان دانشگاه تبریز که پس از ماهها بازداشت موقت از زندان آزاد شده بودند، در مقابل درب زندان تبریز دستگیر وپس از مدتی به قید وثیقه از زندان آزاد شده بودند.

چندی پیش شعبه دوم دادگاه انقلاب تبریز۱۹ آبان ۸۸(۱۰ نوامبر ۲۰۰۹) این افراد را به اتهام اجتماع و تبانی جهت برهم زدن امنیت ملی محاکمه و از اتهام وارده تبرئه نموده است .

حکومت ایران از به کاربردن رنگها و نمادهای فرهنگی آذربایجانیها در تابلوهای تبلیغاتی، آرم شرکتها و مراسمات مختلف ممانعت می کند. استفاده کنندگان از این نمادها مورد آزار و اذیت قرار گرفته و بازداشت و زندانی می گردند. حکومت ایران فعالیت سازمان‌های غیر دولتی(NGO) آذربایجانی در ایران را به شدت محدود کرده و دید امنیتی نسبت به فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی این سازمانها مانع از شکل گیری نهادهای مردمی رسمی در منطقه آذربایجان گردیده است.

بهبود قلیزاده فعال مدنی آذربایجانی و مدیر گروه کوهنوردی یاشیل آذربایجان ۲۶ دی ۸۸(۱۶ ژانویه ۲۰۱۰) پس از حضور در شعبه ۲ بازپرسی میاندوآب(قوشاچای) تفهیم اتهام و به قید وثیقه آزاد شده است.

شورای تامین شهرستان میاندوآب(قوشاچای) ۱۵ آبان ۸۸(۶ نوامبر ۲۰۰۹) طی نامه‌ای محرمانه به اداره تربیت بدنی این شهر دستور لغو مجوز گروه کوهنوردی «یاشیل آذربایجان» را به دلیل فعالیتهای قوم گرایانه صادر کرده بود. این سازمان غیر دولتی در زمینه ورزشی و حفاظت از محیط زیست و آشنایی جوانان آذربایجانی با فرهنگ آذربایجان فعالیت می نمود.

همچنین مامورین اداره اماکن میاندوآب(قوشاچای) ۲۲ آبان ۸۸(۱۳ نوامبر ۲۰۰۹) با مراجعه به مغازه عکاسی قلیزاده به نام «باخیش» خواستار تعویض تابلو و کارت ویزیت مغازه وی به دلیل استفاده از رنگها و نمادهای آذربایجانی در تابلو و کارت ویزیت وی و تبلیغ پان ترکیسم شده اند.

پرونده این فعال آذربایجانی پس از مقاومت در برابر خواسته ماموران برای تعوض نام و تابلو مغازه به دادگاه انقلاب ارسال گردیده است.

اتهام این فعال مدنی آذربایجانی تبلیغ علیه نظام از طریق تشکیل و اداره گروه کوهنوردی یاشیل آذربایجان با مجوز فرمانداری میاندوآب(قوشاچای) و استفاده از رنگها و نمادهای آذربایجانی و طراحی و چاپ تابلو تبلیغاتی و کارت ویزیت به زبان ترکی آذربایجانی برای آتلیه عکاسی عنوان شده است.

آزادی از زندان

ابراهیم آسمانی، ابراهیم فرج زاده، محمد رضا یوسفی از فعالین مدنی آذربایجانی در تبریز که ۸ دی ۸۸(۲۹ دسامبر ۲۰۰۹) در جریان تشییع جنازه چنگیز بخت آور فعال مدنی آذربایجانی در تبریز بازداشت شده بودند پس از تحمل ۲۶ روز بازداشت موقت به قید وثیقه سی میلیون تومانی از زندان تبریز آزاد شده اند.

اتهام این فعالین تبلیغ علیه نظام، عضویت در گروههای غیرقانونی و اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم بر علیه امنیت ملی از طریق شرکت در مراسم تشییع عنوان شده است.

پیش از این نیز مهدی، مجید و نصیب جوادپور از بازداشت شدگان در این مراسم به قید ضمانت از زندان آزاد شده بودند. ماموران امنیتی در جریان مراسم خاکسپاری چنگیز بخت آور هنگامی که شرکت کنندگان در مراسم خاکسپاری از قبرستان مارالان خارج می شدند به آنها حمله کرده و با استفاده از چماق و زنجیر و گاز اشک آور مردم را مورد ضرب و شتم قرار داده و عده ای را بازداشت کرده بودند.

هوشنگ رضایی مدیر موسسه فرهنگی و غیردولتی «پارلاق دان اولدوزو» ۸ دی ۸۸(۲۹ دسامبر ۲۰۰۹) توسط ماموران اداره اطلاعات در تبریز در دفتر این موسسه غیر دولتی بازداشت و پس از تحمل ۲۰ روز بازداشت موقت به قید وثیقه سی میلیون تومانی از زندان آزاد شده است.

ماموران اداره اطلاعات تبریز با مراجعه به دفتر موسسه فرهنگی پارلاق دان اولدوزو که در زمینه آموزش زبان ترکی آذربایجانی و تحقیق علمی در زمینه زبان ترکی فعالیت دارد هوشنگ رضائی مدیر موسسه را بازداشت کرده بودند.مامورین دفتر این مرکز فرهنگی را تفتیش و پلمپ کرده کلیه کتابهای ترکی و مقالات موجود در این موسسه را با خود برده اند.نقی محمودی وکیل دادگستری در تبریز وکالت مدیر این موسسه فرهنگی را بر عهده دارد

مجید ماکوئی فعال دانشجویی آذربایجان و دانشجوی دانشگاه مالک اشتر اصفهان ۳ دی ۸۸(۲۴ دسامبر ۲۰۰۹) پس از تحمل دوران محکومیت با عفو مشروط از زندان تبریز آزاد شده است.

ماکوئی ۲۰ بهمن ۸۷(۸ فوریه ۲۰۰۹) طی حکمی از سوی شعیه یک دادگاه انقلاب تبریز به ریاست قاضی حملبر به یکسال حبس تعزیری و دو سال حبس تعلیقی محکوم گردیده بود.

اتهام این فعال دانشجویی آذربایجان مشارکت در تشکیل گروه جهت بر هم زدن امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام از طریق مدیریت وبلاگ جنبش دانشجویی آذربایجان(آذوح) عنوان شده است.

ماکوئی ۱۰ شهریور۸۷(۳۱ آگوست ۲۰۰۸) به همراه هشت تن از فعالین دانشجویی دانشگاه تبریز دستگیر و پس از دو ماه بازداشت موقت به قید وثیقه از زندان آزاد شده بود.

چندی پیش نیز فراز زهتاب، آیدین خواجه ای و احسان نجفی نسب از فعالین دانشجویی دانشگاه تبریز که در جریان این پرونده به سه سال حبس محکوم شده بودند پس از طی دوره محکومیت از زندان تبریز آزاد شده بودند.

سازمان عفو بین الملل طی بیانیه هایی در ۱ آذر٬ ۲ آبان و۲ مهر ۸۷ (۲۱ نوامبر٬ ۲۳ اکتبر و ۲۳ سپتامبر ۲۰۰۸) بازداشت این فعالین دانشجویی را محکوم و خواهان آزادی بی قید و شرط آنان شده بود.

۲۱ آذر(۱۲ دسامبر) سالروز رسمیت زیان ترکی آذربایجانی در آذربایجان است. آذربایجانیها هر ساله با هدیه کتابهای ترکی و پخش اعلامیه در سطح شهرهای آذربایجان، برگزاری مراسمات فرهنگی و آتش بازی یاد و خاطره یکسال رسمیت یافتن زبان ترکی در آذربایجان را گرامی داشته و این روز را جشن می گیرند.

حکومت ایران هر ساله همزمان با ۲۱ آذر(۱۲ دسامبر) از برگزاری مراسمات جشن سالروز رسمیت زیان ترکی آذربایجانی ممانعت می کند. شرکت کنندگان و برگزار کنندگان این مراسمات مورد آزار و اذیت قرار گرفته و بازداشت و زندانی می شوند.

سعید چلبیانی فعال فرهنگی آذربایجانی و مدیر گروه فرهنگی کودکان «وارلیق» که در جریان برگزاری مراسم ۲۱ آذر ۸۸(۱۲ دسامبر ۲۰۰۹)در تبریز بازداشت شده بود روز شنبه ۱۲ دی ۸۸(۲ ژانویه ۲۰۱۰) پس از تحمل ۲۴ روز بازداشت موقت به قید وثیقه ۲۰ میلیون تومانی از زندان تبریز آزاد شده است.

این فعال آذربایجانی ۱۹ آذر ۸۸(۱۰ دسامبر ۲۰۰۹) در جریان برگزاری مراسم جشن خصوصی در منزل یکی از فعالین آذربایجانی توسط مامورین اداراه اطلاعات بازداشت شده بود. این مراسم فرهنگی با شعرخوانی گروه فرهنگی کودکان با نام وارلیق و نواختن موسیقی آذربایجانی برگزار شده بود اما ماموران امنیتی ایران با حمله به مراسم به صورت عده ای از مهمانان گاز فلفل پاشیده و ضمن ضبط کارت شناسایی تمام افراد حاضر در مجلس، این فعالین را بازداشت کرده بودند.

اتهام چلبیانی اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم بر علیه امنیت ملی از طریق برگزاری مراسم خصوصی بزرگداشت ۲۱ آذر(۱۲ دسامبر) عنوان شده است.

پیش از این نیز رضا گردانی، جمیل تسوجیان و بهرام بهیمی که در همین مراسم بازداشت شده بودند ۱ دی ۸۸(۲۲ دسامبر ۲۰۰۹) به قید وثیقه از زندان تبریز آزاد شده اند.

بازداشت موقت طولانی مدت

مسئولین امنیتی ایران فعالین سیاسی و فرهنگی آذربایجانی را به صورت خودسرانه بازداشت و مدتهای طولانی بدون محاکمه وملاقات با وکیل و خانواده در بازداشت نگه می دارند.

ماموران امنیتی در جریان مراسم خاکسپاری چنگیز بخت آور در ٨ دی ٨٨(۲۹ دسامبر ۲۰۰۹) هنگامی که شرکت کنندگان در مراسم خاکسپاری از قبرستان مارالان خارج می شدند به آنها حمله کرده و با استفاده از چماق و زنجیر و گاز اشک آور مردم را مورد ضرب و شتم قرار داده و عده ای را بازداشت کردند.

هادی مرتضی سیلاب مدیر مسئول نشریه دانشجویی "دان اولدوزو" در دانشگاه صنعتی اصفهان، علی تهمتن استاد موسیقی آذربایجانی، رضا ابری و یعقوب وجودی از فعالین مدنی آذربایجانی که در این مراسم بازداشت شده بودند پس از گذشت بیش از یک ماه از زمان دستگیری همچنان در بازداشت به سر می برند. از سرنوشت فرزین اصغری و علی ایمانی دیگر بازداشت شدگان در این مراسم اطلاعی در دست نیست.

بازداشت این افراد پس از آن صورت گرفته است که آنها در مراسم خاکسپاری چنگیز بخت آور شرکت کرده و پس از نثار گل شعارهایی مبنی بر تسلیت این ضایعه به آذربایجانیها سرداده و مارش ملی آذربایجان را خوانده اند. اتهام این فعالین تبلیغ علیه نظام، عضویت در گروههای غیرقانونی و اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم بر علیه امنیت ملی از طریق شرکت در مراسم تشییع عنوان شده است.

چنگیز بخت آور از فعالین شناخته شده آذربایجانی در تبریز است که در سالهای اخیر به خاطر مبارزاتش در راستای خواستهای ملی و زبانی آذربایجانیها از سوی ماموران امنیتی ایران بازداشت و به زندان محکوم گردیده بود.خانواده بخت آور با توجه به سلامت جسمی او، ماموران امنیتی ایران را به دخالت در مرگ این فعال آذربایجانی متهم می کنند.

توقیف کتابهای شعر ترکی آذربایجانی

فشار بر شعرا و نویسندگان آذربایجانی در سده اخیر و پس از روی کار آمدن حکومت پهلوی در ایران افزایش یافته است. نهادهای ناظر بر امور نشر در ایران انتشار کتب به زبان ترکی آذربایجانی را منع نموده و محدودیتهای فراوانی در چاپ این آثار فرهنگی اعمال می کند. حکومت ایران در سال ۱۳۲۵(۱۹۴۶) اقدام به سوزاندن صدها هزار جلد کتاب به زبان ترکی آذربایجانی در آذربایجان نموده است.

کتابهای شعر ترکی «الیمده اللی بارماق» اثر نگار خیاوی ، «سو پیچیلتیسی» اثر ملیحه عزیزپور و «باهار گلمدی» اثر سامان حسن زاده از شعرای آذربایجانی در ایران که در جمهوری آذربایجان چاپ شده بود به هنگام ورود به کشور توسط ماموران اداره اطلاعات در مرز آستارا توقیف شده است.

ماموران اداره اطلاعات آستارا ۲۵ دی ۸۸(۱۵ ژانویه ۲۰۱۰) به هنگام ورود اتوبوس حامل کتابها به کشور کتب شعر را توقیف و اتوبوس حامل این کتابها را جریمه نموده اند.

وزارت ارشاد ایران از صدور مجوز برای چاپ این کتب شعر ترکی آذربایجانی خودداری نموده بود و بعضی از این کتابها پس از پنج سال از زمان تقاضای مجوز چاپ، موفق به اخذ مجوز نشده بودند. چندی پیش نیز مسئولین اداره ارشاد قم از صدور مجوز برای انتشار کتابهای شعر و ادبیات آذربایجانی به نامهای ائل ادبیاتی و دیوان اشعارعلی سیفی خودداری کرده بودند.